MEDEMBLIK – Het college gaat het Gedempt Achterom in Medemblik aanpakken en herinrichten. De inrichting is aan vernieuwing toe en het beeld wordt teveel gedomineerd door geparkeerde auto’s volgens het college. Maar ook omdat de riolering, bomen en de straat zelf in matige conditie zijn. In vergelijk met de overige openbare ruimte in de binnenstad van Medemblik ligt de verblijfskwaliteit onder het niveau en daarom ziet het college een belangrijke kans om dit te verbeteren.
Het Gedempt Achterom ligt net buiten het winkelgebied van Medemblik en wordt gebruikt voor wonen en opslag van goederen. Het college wil de woonfunctie gaan versterken waardoor andere functies minder aan bod gaan komen. De bewoners van het Gedempt Achterom is het parkeren van hun auto een belangrijk verblijfskwaliteit waardoor de huidige aantal parkeerplaatsen in de plannen van het college op een gelijk niveau zullen blijven. In totaal zijn er 67 parkeerplaatsen op het Gedempt Achterom die op een goede en efficiënte manier zijn ondergebracht op het middelste gedeelte van het Gedempt Achterom.
Bij de herinrichting van het Gedempt Achterom gaat het college een aantal uitgangspunten hanteren:
- behoud van de huidige 67 parkeerplaatsen
- behoud van de verkeersfunctie, (Het Gedempt Achterom is ook deels een ontsluitingsweg voor de binnenstad)
- Het profiel met de gracht vormt de inspiratie voor het verkrijgen van nieuwe kwaliteit, het college verwijst naar het oorspronkelijke grachtprofiel waarbij het terughalen van water een optie is, het volledig uitgraven van de gracht is geen uitgangspunt.
- Een rustige maar sobere en doelmatige inrichting die aansluit bij de rest van de binnenstad van Medemblik.
- is de huidige positie van de aanwezige bomen een discussiepunt
- Blijven de stoepen aanwezig
- En wordt er minimaal een ruimte van 5 meter aangehouden om de garages aan de zuidkant van het Gedempt Achterom bereikbaar te houden.
Vier modellen
Het college laat vier modellen uitwerken voor de herinrichting van het Gedempt Achterom
Model 1: Ondergronds parkeren
In dit model gaat het college uit van ondergronds parkeren in een betonnen bak. De bak heeft dan een breedte van 14 meter waardoor er aan twee kanten in de bak geparkeerd kan worden. Er is dan ruimte voor in totaal 90 parkeerplaatsen. Nadeel van ondergronds parkeren is dat er geen grote bomen geplaatst kunnen worden, wel kunnen op het maaiveld kleinere bomen worden geplaatst.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Model 2: Ondergronds parkeren met kleinere bak
Model 2 gaat ook uit van ondergronds parkeren maar dan met een kleinere bak waardoor er geen 90 maar slechts 46 parkeerplaatsen zijn. Door de bak in het midden van het Gedempt Achterom te plaatsen is er ruimte voor grotere bomen en kan boven op de bak een waterbak worden aangebracht waarmee het water weer terugkomt in het Gedempt Achterom. Daarnaast kan er ook gewon blijvend worden geparkeerd op het Gedempt Achterom waar dan 50 auto’s kunnen staan zodat er in totaal circa 96 parkeerplaatsen ontstaan.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Model 3: Centrale situering van de straat, aan de zijkanten parkeren
Bij model gaat het college uit van parkeren aan de zijkanten van het Gedempt Achterom en het verkeer door het midden te laten rijden, niet zo als nu parkeren in het midden en aan twee kanten rijden. Door de rijbanen samen te voegen kan er meer ruimte worden gewonnen. Door de weg en de parkeervakken verlaagd te situeren ontstaat er een verwijzing naar de oude gracht en zijn de auto’s minder nadrukkelijk aanwezig.

Model 4: Er veranderd weinig
In model 4 zal er weinig veranderen, door andere materialen te gebruiken op het middengebied, bijvoorbeeld keitjes, zal er worden verwezen naar de oorspronkelijke gracht. Ook zal in model 4 meer ruimte komen voor bomen.
