OPPERDOES – Het is een kwestie van een hele lange adem hebben, het realiseren van de parallelweg die het zware verkeer dat nu door Opperdoes moet rijden uit het dorp moet halen. Al jaren liggen de plannen op de plank maar het enige dat volgt is de ene na de andere uitstel. Beloftes van de provincie blijken vaak een wassen neus te zijn tot grote ergernis van Arie Schouten van LTO Noord.
Lees ook: In Opperdoes trillen de kopjes op tafel, ‘waar blijft die 30km/u’ roepen bewoners Nieuweweg
Doordat agrarisch Westfriesland en de Wieringermeer steeds meer met elkaar te maken hebben door grondruil voor hun producten (broccoli, tulpen, pootaardappelen, knoflook…) is de parallelweg als noord-zuid verbinding van groot belang. “Op een klein gedeelte van de route moet het landbouwverkeer door Opperdoes en Medemblik rijden met negatieve gevolgen voor de veiligheid en de bebouwing. We waren als LTO verheugd dat de provincie dit probleem onderkende en het plan opperde om de parallelweg door te trekken tot over de ovatonde op de Dijkweg en een doorsteek te maken bij de dijk om zo via de Koggerandweg en Medemblikkerweg hun landbouwbestemming te bereiken. Iedereen blij, ware het niet dat de provincie N.H. heeft aangegeven, dat het zeker nog 4 jaar duurt voor de realisatie,” aldus Schouten
Lees ook: CDA wil duidelijkheid over de parallelweg N240 in gemeente Medemblik
Dat was voor de LTO het sein om een voorlopig alternatief te opperen. ‘Ons verzoek is om via de politiek het voorstel te ondersteunen om het landbouwverkeer gebruik te laten maken van het stuk Markerwaardweg vanaf de rotonde tot en met de Dijkweg. Maak er of een 60-km weg van of laat landbouwverkeer toe met een verwijzing dat je tractoren mag passeren. Dat kun je vergelijken met de situatie op de AC de Graafweg waar ook 80 km gereden mag worden en waar landbouwverkeer mag worden ingehaald.‘