ADVERTORIAL – Gamen is populairder dan ooit en het is dan ook niet voor niets dat de wereldwijde omzet van de gaming industrie naar ongekende hoogten is gestegen. Gaming is ontspanning, een moment van rust waarbij je al je zorgen opzij zet en je volledig kan verliezen in een virtuele wereld. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat steeds meer mensen hun ontspanning zoeken in het spelen van games. Zeker nu praktisch ieder huishouden over een internetaansluiting beschikt, is het aantal mensen wat online games speelt, nog meer toegenomen. We kennen allemaal de Playstation en Nintendo, maar ook de Nederlandse gaming industrie zit in de lift.
Dagelijks gamen
Kijk je naar de Nederlandse gamers, dan zie je dat er iedere dag wel een game gespeeld wordt. Verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke gamers is dat vrouwen vaker spelen, maar per sessie minder tijd steken in een game dan een man. Per saldo komt het dus op hetzelfde neer: mannen spelen minder vaak, maar wel langer dan vrouwen.
Toegankelijkheid en besteedbaar inkomen
Gamen is niet langer voorbehouden tot de grijze muizen in het land. Doordat gamen een vaste waarde in de maatschappij is geworden en niet langer als ‘nerdy’ wordt gezien, wagen steeds meer mensen zich aan gaming. Door de komst van veel online spellen, spellen op sociale platforms en mobiele games, is de drempel om te gamen een stuk lager geworden. Je speelt gewoon waar en wanneer je wilt, zonder dat mensen je gek aankijken. Denk bijvoorbeeld aan het spelen van Live Casino Games op Unibet. Hiermee haal je zonder problemen een echte casino ervaring naar Medemblik. Deze laagdrempeligheid is precies wat de meeste gamers zoeken. Ook de traditionele games blijven erg in trek. Doordat het nu een stuk beter gaat met de economie dan enkele jaren geleden, hebben mensen meer geld om uit te geven aan de relatief dure games.
Populariteit casual en sociale games
De maatschappij is continu in beweging en daarbij hoort ook verandering in trends en behoeften van de consument. Dit is ook goed te zien als je naar gaming kijkt. De mobiele games zorgen voor een groot deel van de groei van de gaming industrie. De casual en sociale games zijn erg in trek. Als je kijkt naar de waarde van de markt van games in 2013, dan zie je dat het toen ging om 500 miljoen euro. In 2018 was dit al een miljard. Aan deze stijging lijkt nog geen einde te komen nu experts verwachten dat de omzet in 2022 op 1,2 miljard zal liggen. Casual en sociale games stijgen sneller in waarde ten opzichte van de traditionele games. Het is vooral de eenvoud van het leggen van sociale contacten die de casual en sociale games zo populair maakt. Ook op traditionele consoles is een verschuiving te zien. Mensen kiezen sneller voor het kopen van digitale producten dan voor een fysiek spel. Veel ontwikkelaars van consoles zullen hierop inspelen door het downloaden van games mogelijk te maken. De Nederlandse gaming industrie zal ook de komende jaren niet stilstaan.
[signoff]